Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022

Δανειστική βιβλιοθήκη 2021-2022

 

Τα αναγνώσματα που επιλέξαμε για τους μαθητές/μαθήτριες μας κατά το σχολικό έτος 2021-2022 και σε συνάφεια με τις θεματικές ενότητες που πραγματευτήκαμε, τα εργαστήρια δεξιοτήτων και την επικαιρότητα (εθνικές/θρησκευτικές εορτές, παγκόσμιες ημέρες κτλ) είναι τα ακόλουθα:

1.«Δώσε την αγάπη», συγγραφέας: Αγγελική Βαρελλά, εικονογράφος: Μάρω Αλεξάνδρου, εκδόσεις: Πατάκη.

2.«Ο Αδάμ και η Εύα. Η δημιουργία του κόσμου», ιστορίες από τη Βίβλο, εκδόσεις ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ.

3.«Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι», συγγραφέας: Ευγένιος Τριβιζάς, ζωγραφιές: Stephen West, εκδόσεις: Ελληνικά γράμματα.

4.«Ο Δράκος και οι μπότες του Άγιου Βασίλη», συγγραφέας: ΝΑΤΑΣΑ ΕΛΕΝΙΤΣΑ, εικονογράφος: ΝΑΤΑΛΙΑ ΚΑΠΑΤΣΟΥΛΙΑ, εκδόσεις: ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ.

5.«Είσαι ένα θαύμα», συγγραφέας: R.J.Palacio, εκδόσεις: ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ.

6.«Τα γυαλάκια της Μαλένας», συγγραφέας: Έλενα Αρτζανίδου, ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΨΥΧΟΓΙΟΣ.

7.«Γιαγιόι Κουσάμα-Από εδώ μέχρι το άπειρο», συγγραφέας: Σάρα Σουζούκι, εικονογράφηση: Έλεν Γουάινσταϊν, ΜΟΜΑ, εκδοτικός οίκος: ΜΕΛΙΣΣΑ.

8.«Η Ιστορία της Βασιλόπιτας», συγγραφέας Στέλιος Πελασγός, εικονογράφηση: Χρήστος Δήμος, εκδόσεις: Ελληνικά γράμματα.

9.«Ένα δέντρο ζητάει αυλή», συγγραφέας: Λίτσα Παναγιωτοπούλου, εικονογράφηση: Νίκος Μαρουλάκης, εκδόσεις: ΜΙΝΩΑΣ.

10.«Ο Αρλεκίνος», συγγραφέας: Ζωρζ Σαρή, εικονογράφηση: Νικόλας Ανδρικόπουλος, εκδόσεις: ΠΑΤΑΚΗ.

11.«Ζεί ο βασιλιάς Αλέξανδρος»,θρύλοι και παραδόσεις, εκδ: Κίρκη, Ανθολόγηση: Άννα Χατζημανώλη, Εικονογράφηση: Αθηνά Σταμάτη.

παραδόσεις:

  – «Οι γυναίκες του Μάρτη» (Αθήνα, Ν.Πολίτης, Παραδόσεις, Α! τόμος, Νο 994).

                 –  «Το βαρέλι των δώδεκα μηνών» (Καλάβρυτα, Ν.Πολίτης, Παραδόσεις, Α!τόμος, Νο 990).

 12.«Τα ελληνάκια», κείμενο-εικόνες: Ευγενία Φακίνου, εκδόσεις: Κέδρος.

13.«Ο Νάρκισσος», συγγραφέας Κώστας Βασιλάκης, εικονογράφηση: Κατερίνα Π. Βάγια, εκδοτικός οίκος: Α. Α. ΛΙΒΑΝΗ.

14.«Η κούκλα που ήθελε να αποκτήσει ένα μωρό», συγγραφέας: Ντιμίτερ Ινκόφ, εκδ: ΠΑΤΑΚΗ.

15.«Χαριστική βιβλιοθήκη», συγγραφείς Αντώνης Παπαθεοδούλου και Δικαίος Χατζηπλής, εικονογράφηση: Μυρτώ Δεληβοριά, εκδόσεις:ΠΑΤΑΚΗ.

* Το υπέροχο καδράκι είναι δημιουργία μαθήτριας του σχολείου μας.

Έργο αρ. 425 (2022), Τάκης Χάτσιος

Ο ζωγράφος-γραφίστας Τάκης Χάτσιος ήταν ο εισηγητής της 6ης ενδοσχολικής επιμορφωτικής συνάντησης με θέμα «Γεωμετρία και τέχνη. Εισαγωγή στον μαγικό κόσμο των σχημάτων», που  διωργανώθηκε από το σχολείο μας στο πλαίσιο των ενδοσχολικών επιμορφωτικών δράσεων 2021-2022.

Όπως χαρακτηριστικά ο ίδιος γράφει: <<Το σχέδιο αυτό προέκυψε από τις "μουτζούρες αμηχανίας" που έκανα κατά την διάρκεια διαμόρφωσης του πλάνου εισήγησής μου για την συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς! Ψηφιοποιήθηκε και χρωματίστηκε κατόπιν στον Η/Υ αποκαλύπτοντας μια φιγούρα μέσα στη φιγούρα, ίσως το μικρό παιδί που αναζητούσα μέσα μου εκείνη τη στιγμή.

Το θέμα της εισήγησης που επέλεξα όμως δεν είχε να κάνει με την χωρίς κανόνες σχεδίαση αλλά με την γνώση, την αναζήτηση και την εμπέδωση βασικών εννοιών και εργαλείων που βοηθούν στην δημιουργία και διευρύνουν με "ασφάλεια" τα όρια της φαντασίας των μικρών και μεγάλων εν δυνάμει καλλιτεχνών.
Αφιερώνεται σε όλα τα μικρά και μεγάλα παιδιά που έχουν δημιουργήσει ή θα δημιουργήσουν ανακαλύπτοντας κάποια από τα έργα μου...>>

Το συγκεκριμένο έργο μας το παραχώρησε, προκειμένου να το αξιοποιήσουμε στην τάξη.
Κατόπιν επιθυμίας των μαθητών/μαθητριών, κι αφού ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του έργου (περιγραφή αυτού, έκφραση των συναισθημάτων που μας δημιουργεί, το μήνυμα του καλλιτέχνη μέσω της δημιουργίας του, φύλλο εργασίας ως άσκηση παρατηρητικότητας/αναπαραγωγής των χρωματικών μοτίβων με περιθώριο αυτοσχεδιασμών, ωστόσο), προσπάθησαν να το αποδώσουν με τον δικό τους τρόπο. Τα έργα τους είναι εξαιρετικής ομορφιάς και το καθένα αποτελεί μία ξεχωριστή αποτύπωση.
και τα έργα των πιο μικρών παιδιών:
Εικαστικές δράσεις, Μάιος 2022. 

Tα χρώματα του ουρανού

 

"τα χρώματα του ουρανού"

(ομαδοσυνεργατική, ζωγραφική σε χαρτόνι)

Τοποθετώντας στο κέντρο του χαρτονιού  τον πίνακα "Έναστρη Νύχτα" του Vincent van Gogh, ταξιδεύουμε σε ένα χορό χρωμάτων που απελευθερώνει τη φαντασία μας.

Μια ιδέα που πήραμε από:

το εξαιρετικό ιστολόγιο ΠΕΡΙΤΕΧΝΟ

https://peritexno.wordpress.com/

Ευχαριστούμε Θερμά!

Αίολος

 

«Δημιουργώ και Καινοτομώ»

ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ:

Χαρτιά Α4, ξυλομπογιές, μαρκαδόροι, σχοινιά και ποικίλα υλικά για εικαστικές κατασκευές και δημιουργίες.

ΣΤΟΧΟΙ:
Να εξοικειώνονται με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και την περιγραφή καταστάσεων που υποδηλώνουν την ύπαρξη του αέρα. (φυσικές επιστήμες)
Να εκφράζονται δημιουργικά μέσα από κατασκευές και εικαστικές δημιουργίες. (εικαστικά)
ΔΡΑΣΕΙΣ:
Κατασκευή χάρτινης βάρκας.
Κατασκευή «Αιόλου» με τις βάρκες που δημιουργήσαμε. Παρατήρηση της κίνησής του με τη δύναμη του αέρα.
Πηγή ιδέας: σελίδα στο facebook "Kidish-Safe Search Engine For Kids.

Για τη γιορτή της μητέρας

 Η δεύτερη Κυριακή του Μαΐου είναι αφιερωμένη στη μητρότητα. Με όλη μας την αγάπη ετοιμάζουμε κατασκευές για τη γιορτή της μητέρας.

1. Ζωγραφίζουμε πολύχρωμα λουλούδια με μαρκαδόρους, τα οποία πλαστικοποιούμε και τα κολλούμε σε φόντο από κάνσον ή χρυσοχάρτονο. Τα τρυπούμε και περνούμε σπάγγο, τον οποίο στολίζουμε με χάντρες ή φυλλαράκια. Δημιουργούμε βραχιόλια ή κολιέ, για να τα χαρίσουμε ως δώρα.

Τα φορούμε και τα απολαμβάνουμε, πριν τα χαρίσουμε.

Πηγή έμπνευσης για τις δημιουργίες μας μια ιδέα που βρήκαμε στο ιστολόγιο ΠΕΡΙΤΕΧΝΟ

https://peritexno.wordpress.com/

Ευχαριστούμε θερμά!

2. Χρωμοσελίδες. Φύλλο εργασίας, το οποίο βάφουμε με τον τρόπο που μας αρέσει, δημιουργώντας τη δική μας Μπάμπουσκα (άσκηση λεπτής κινητικότητας) κι ένα ιχνογράφημα με μαρκαδόρους, εμπνευσμένο από τα λουλούδια που στολίζουν την κούκλα Μπάμπουσκα.

Πηγή φύλλου εργασίας: pinterest 

(https://gr.pinterest.com/)

https://i.pinimg.com/jpg

Χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Το παραμύθι του αέρα

Ένα παραμύθι που έγραψαν και εικονογράφησαν οι μαθητές

 Το παραμύθι του αέρα

Μία μέρα με πολύ αέρα και βροχή, ένα κορίτσι που το έλεγαν Μυρτώ ήθελε να παίξει στην αυλή του σπιτιού της. Επειδή φυσούσε πολύ, η Μυρτώ ένιωθε στεναχωρημένη που ο καιρός χάλασε το παιχνίδι της.

Αποφάσισε να φορέσει αδιάβροχα ρούχα και ξεκίνησε να μαλώνει τον αέρα:

«Κύριε αέρα, γιατί μου χαλάς το παιχνίδι;»

Ο αέρας χαμογέλασε και της είπε: «Σε αυτή την πόλη, δεν υπάρχουν λουλούδια. Για να φυτρώσουν θέλουν βροχή, φως και αέρα.»

Η Μυρτώ τότε σκέφτηκε να φτιάξει ένα μικρό κηπάκι. Έριξε στο χώμα σπόρους και ζήτησε από τον αέρα να τους βοηθήσει να φυτρώσουν.

Ο αέρας φύσαγε μέρες και νύχτες για τη Μυρτώ, ώσπου φύτρωσαν τα λουλούδια της. Ήταν σκυλάκια, τριαντάφυλλα, μαργαρίτες και η αυλή της έγινε υπέροχη.

Η Μυρτώ είπε στον αέρα πως είναι αξιολάτρευτος. Από τότε, έπαψε να μαλώνει μαζί του και τις δύσκολες μέρες που φυσά του χαμογελά από το παράθυρο του σπιτιού της.

***

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Δημιουργώ και Καινοτομώ»

Τίτλος προγράμματος: «Ο αέρας»

Δράση: Δημιουργία παραμυθιού από τους μαθητές/τριες. Οι μαθητές/τριες ξεκινώντας με την φράση: «Μια μέρα με πολύ αέρα....» συνεχίζουν την ιστορία και δημιουργούν το δικό τους παραμύθι. Στη συνέχεια, χωρισμένοι σε ομάδες εικονογραφούν το παραμύθι τους.

Παιχνίδι:

Εάν θέλετε, μπορείτε να θυμηθείτε το παραμύθι τοποθετώντας τις ζωγραφιές του στη σωστή σειρά (χρονική διαδοχή γεγονότων).

Το παραμύθι του αέρα

Οι άνεμοι και τα σημεία του ορίζοντα

Οι άνεμοι και τα σημεία του ορίζοντα 

ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛIΚΑ:

Βιβλίο Μυθολογία 5 «Οι Μοίρες, ο Προμηθέας, η Πανδώρα, ο Δευκαλίωνας και οι Άνεμοι», Σοφία Ζαραμπούκα, εκδόσεις: Κέδρος.

Ποικίλα χρώματα και υλικά για εικαστικές δημιουργίες.

ΣΤΟΧΟΙ:

Να ψυχαγωγούνται με την ανάγνωση κειμένων της μυθολογίας. (μυθολογία, παιδική λογοτεχνία, γλώσσα)

Να αναγνωρίζουν τα σημεία του ορίζοντα και τα ονόματα των ανέμων που αντιστοιχούν σε αυτά. (μελέτη περιβάλλοντος)

Να εκφράζονται ατομικά και ομαδο-συνεργατικά μέσω της εικαστικής τέχνης. (εικαστικά)

Να προσανατολίζονται στο χώρο με σημείο αναφοράς το σώμα τους. (μαθηματικά: χωροχρονικές σχέσεις, ψυχοκίνηση)

Να δίνουν και να ακολουθούν απλές οδηγίες μετακίνησης στο χώρο. (μαθηματικά: χωροχρονικές σχέσεις, ψυχοκίνηση)

ΔΡΑΣΕΙΣ:

Ανάγνωση μυθολογίας. Ανάγνωση από την παιδαγωγό του μύθου που αναφέρεται στο πως ο Δίας έκλεισε τους τέσσερεις ανέμους σε ασκό και ανέθεσε στον Αίολο να τους φυλάει, από το βιβλίο της Ζαραμπούκα. Συζήτηση με τους μαθητές/τριες, περιγραφή εικόνων και ανα-αφήγηση του μύθου από αυτούς/αυτές.

Εικαστική δημιουργία. Δημιουργία ατομικών ιχνογραφημάτων ή ομαδικών συνθέσεων (ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών) με τις προσωποποιημένες μορφές των ανέμων κι έχοντας ως έμπνευση την εικονογράφηση του βιβλίου της Ζαραμπούκα.



Εικαστική δημιουργία. Συμβολική απεικόνιση των τεσσάρων σημείων του ορίζοντα, καρτέλες για ψυχοκινητικό παιχνίδι.


Ψυχοκινητικό παιχνίδι: Οι μαθητές/μαθήτριες χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες. Τοποθετούμε σε τέσσερα σημεία της τάξης και σύμφωνα με τον προσανατολισμό της (χρήση πυξίδας) τις καρτέλες που προηγουμένως δημιούργησαν και που απεικονίζουν συμβολικά τα σημεία του ορίζοντα. Κάθε ομάδα δημιουργεί κύκλο γύρω από την καρτέλα της. Με την υπόκρουση ταμπουρίνου ή μουσικής και ανάλογα με τις υποδείξεις της παιδαγωγού κινούνται οι «άνεμοι» του Βορρά/Νότου/Ανατολής/Δύσης. Παραλλαγή: όταν φυσά ΒΔ/ΒΑ/ΝΔ/ΝΑ «άνεμος» κινούνται ταυτοχρόνως οι μαθητές δύο ομάδων.

Ο Νάρκισσος

 Δανειστική βιβλιοθήκη.

Έναυσμα για την επιλογή αυτού του μύθου αποτέλεσαν οι νάρκισσοι που άνθισαν στην αυλή του σχολείου μας με τον ερχομό της Άνοιξης.

1. Βιβλίο: "Ο Νάρκισσος", συγγραφέας Κώστας Βασιλάκης, εικονογράφηση Κατερίνα Π. Βάγια, εκδοτικός οίκος: Α. Α. ΛΙΒΑΝΗ.

Ανάγνωση από την παιδαγωγό του μύθου. Συζήτηση με τους μαθητές/τριες, περιγραφή εικόνων και ανα-αφήγησή του από αυτούς/αυτές.

2. Συμβολική ζωγραφική. Ο μύθος ζωντανεύει μέσα από τις δημιουργίες των μαθητών/μαθητριών. Τα τρία σύμβολα που επιλέγουμε για την απεικόνιση του μύθου είναι: το λουλούδι (ως σύμβολο του όμορφου νέου/του Νάρκισσου), ο καθρέφτης (ως σύμβολο του κατοπτρισμού του Νάρκισσου στον μύθο) και το σκούρο μπλε χρώμα στον καθρέφτη, που παραπέμπει στα νερά της λίμνης, στην οποία είδε το είδωλό του. 

Τα έργα μας είναι ατομικά ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και κηροπαστέλ.

Παραδόσεις για τον Μάρτη

 Δανειστική βιβλιοθήκη.

Έναυσμα για την επιλογή αυτών των αναγνωσμάτων αποτέλεσε ο ερχομός του μήνα Μάρτη, που κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αστάθεια στον καιρό, παρά τον ερχομό της άνοιξης.

Παραδόσεις 

Κατά τον Μάρτη, που είναι και ο πρώτος μήνας της Άνοιξης, ο καιρός είναι ακόμη άστατος. Άλλοτε είναι ζεστός κι ευχάριστος κι άλλοτε το κρύο είναι τσουχτερό. Όπως λέει και η παροιμία "Μάρτης είναι χάδια κάνει πότε κλαίει πότε γελάει". Ο λαός εξέφραζε αυτές τις καιρικές αλλαγές του μήνα μέσα από διάφορους θρύλους και παραδόσεις. 

Δανειστική βιβλιοθήκη.

Διαβάζουμε με τους μαθητές από το βιβλίο "Ζεί ο βασιλιάς Αλέξανδρος", θρύλοι και παραδόσεις, εκδ: Κίρκη, Ανθολόγηση: Άννα Χατζημανώλη, Εικονογράφηση: Αθηνά Σταμάτη την παράδοση:   - "Οι γυναίκες του Μάρτη" (Αθήνα, Ν.Πολίτης, Παραδόσεις, Α! τόμος, Νο 994).

Ανάγνωση από την παιδαγωγό τηςν παράδοσης. Συζήτηση με τους μαθητές/τριες, περιγραφή εικόνων και ανα-αφήγησή τους από αυτούς/αυτές.

Ζωγραφίζουμε τις γυναίκες του Μάρτη. Πρόκειται για ατομικά ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και ξυλομπογιές στο φόντο.

Καλώς ήρθες Μάρτη

ΜΑΡΤΗΣ

Σύμφωνα με το έθιμο, κάθε πρώτη του Μάρτη φορούμε στα χέρια των παιδιών βραχιόλια και δαχτυλίδια πλεγμένα με κόκκινη και άσπρη κλωστή. Τα "Μαρτάκια", όπως ονομάζονται, τα προστατεύουν για να μην τα κάψει ο ήλιος. Μόλις δούν το πρώτο χελιδόνι, αφήνουν το "Μαρτάκι" τους στα κλαδιά μίας αμυγδαλιάς. Κατά την παράδοση, το χελιδόνι θα το πάρει και θα το βοηθήσει να χτίσει τη φωλιά του.

 Αν και το Μάρτη υποδεχόμαστε την άνοιξη, η σημερινή μέρα βρήκε την πόλη μας με χιόνι. Μαθαίνουμε την παροιμία "Μάρτης είναι, νάζια κάνει, πότε κλαίει και πότε γελάει" και μιλούμε για τον ευμετάβλητο καιρό αυτού του μήνα, τον οποίο και στην πορεία θα παρατηρούμε.

Υποδεχόμαστε, λοιπόν, τον Μάρτη με τις εικαστικές μας δημιουργίες. Επιλέγουμε να απεικονίσουμε συμβολικά την παραπάνω παροιμία. Στο κέντρο της ζωγραφιάς μας σχεδιάζουμε το βραχιόλι του Μάρτη. Στο μισό της σελίδας ζωγραφίζουμε έναν ήλιο, που αναγγέλλει τον ερχομό της Άνοιξης. Στο υπόλοιπο μισό ζωγραφίζουμε το χιόνι, για να θυμόμαστε τον τρόπο που καλωσορίσαμε τον μήνα!

Τα έργα μας είναι ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και ξυλομπογιές στο φόντο.