Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2016

γνωριμία με τα υλικά εικαστικής έκφρασης

Αποχρώσεις της γης
Το Φθινόπωρο σημαίνει την έναρξη της σχολικής χρονιάς.Κατά το ξεκίνημα, τα περισσότερα παιδιά χρειάζεται να δουλέψουν σταδιακά και με σταθερό τρόπο τη λεπτή τους κινητικότητα, ώστε να φτάσουν στο σημείο να χρησιμοποιούν ικανοποιητικά ποικίλα υλικά, εφαρμόζοντας ενδιαφέρουσες εικαστικές τεχνικές.
Μιας και η ανάγκη έκφρασης και πειραματισμού υπάρχει, μπορούμε να τα ενθαρρύνουμε δίνοντας υλικά εύκολα στη χρήση και εντυπωσιακά στην υφή τους ή ως προς το αποτέλεσμα που αφήνουν (όπως κηροπαστέλ και τέμπερες). Προκειμένου-όμως- να διευκολυνθούν, φροντίζουμε να ξεκινούμε από μεγάλες επιφάνειες, δεδομένου ότι οι δεξιότητές τους δεν είναι ακόμη αβρές, και ο οπτικοκινητικός τους συντονισμός είναι σχετικά περιορισμένος.
Μερικές ιδέες εξάσκησης, επαφής και γνωριμίας με τα διάφορα υλικά εικαστικής έκφρασης και τις ιδιότητες αυτών, καθώς και τα πρώτα δείγματα δημιουργίας των παιδιών.
1.Τέμπερα: "Πίνακες ανακοινώσεων"
Τα παιδιά, χρησιμοποιώντας αρχικά ένα χρώμα, μαθαίνουν να απλώνουν τέμπερα με τη χρήση πινέλων πάνω σε χαρτί. Αρχικά η επιφάνεια είναι μεγάλη, έπειτα μικρότερη και κατά την κρίση μας μπορούμε να βάλουμε και κάποιο "βαθμό δυσκολίας" (πχ. βάφουμε το φόντο, προσπαθούμε να αφήσουμε τη φιγούρα ασπρόμαυρη/ανέπαφη).
Τα έργα των παιδιών αξιοποιούνται σε δύο πίνακες ανακοινώσεων με φθινοπωρινό θέμα, που χρειαζόταν να μπουν στην τάξη, καλύπτοντας λειτουργικές ανάγκες. Το βασικότερο, δεν είναι αποκλειστικά φτιαγμένοι από την παιδαγωγό, αλλά υπάρχει και η συμμετοχή των μαθητών στη δημιουργία τους.
2.Κηροπαστέλ: "Ομαδική σύνθεση <<Φθινοπωρινή ισημερία>>"
Χρησιμοποιώντας εναλλάξ κηροπαστέλ διαφόρων αποχρώσεων, καλύπτουν βάφοντας μια μεγάλη αρχικά επιφάνεια (κάνσον χαρτόνι) που θα αποτελέσει το φόντο της συνολικής σύνθεσης (ομαδοσυνεργατική).
Στη συνέχεια και με την ίδια τεχνική, περνούν σε χαρτί μικρότερης επιφάνειας (ατομικά σχέδια). Τα στολίζουν με φύλλα, που προηγουμένως ομαδοποιήθηκαν με κριτήριο το χρώμα ή το μέγεθος (άσκηση μαθηματικών).
Κολλούμε τα ατομικά έργα στο φόντο, σχηματίζοντας τη σύνθεσή μας στην τελική της μορφή. Τη διακοσμούμε με φθινοπωρινά φύλλα που έχουμε συλλέξει.
3.Μαρκαδόροι & κηροπαστέλ."Ατομικά σχέδια με φθινοπωρινό θέμα"
Τα παιδιά, ζωγραφίζοντας με μαρκαδόρους και γεμίζοντας το φόντο των έργων τους χρησιμοποιώντας κηροπαστέλ, απεικονίζουν το Φθινόπωρο.
4.Κηροπαστέλ:"Φύση, φύλλα, φαντασία"
Ζωγραφική γεωμετρικών μοτίβων με κηροπαστέλ πάνω σε κάνσον χαρτόνι σχήματος φύλλου. Μικρότερη επιφάνεια, πιο σύνθετη άσκηση λεπτής κινητικότητας.

5.Μαρκαδόροι και κηροπαστέλ

Κάδρα με φθινοπωρινό θέμα και μικτή τεχνική, εργασία που πραγματοποιείται μερικές εβδομάδες αργότερα και αφού τα παιδιά αποκτούν σχετική εξοικείωση με τη χρήση διάφορων υλικών.

6.Ομαδική σύνθεση

"golden Fall touch"
Μία σύνθεση μεικτής τεχνικής που περιλαμβάνει ζωγραφική με κηρομπογιές σε χαρτί, χαρτοκοπτική και χαρτοκολλητική σε φόντο από κάνσον χαρτόνι, το οποίο στλίστηκε με χρυσό μαρκαδόρο και με μοτίβα σε σχήμα σαλιγκαριού.